Článek

SVĚT KOMERČNÍHO TISKU SE VÝRAZNĚ A NENÁVRATNĚ PROMĚNIL

Pryč jsou doby garážového ofsetu, počet kopií v rámci jedné zakázky se již dávno nepočítá na desetitisíce a ani na tisíce. Majitelé moderních ofsetových strojů formátu B2 se potýkají s rentabilitou provozu a všichni jen nostalgicky vzpomínáme na doby vysokých marží. Někteří se snaží situaci řešit nákupem laciných digitálních tiskáren, aby následně zjistili, že se na těchto zařízeních opravdová produkce dělat nedá.

Ti úspěšní investují s vizí. Vizí změnit se z „tiskárny“ na poskytovatele fullservisových marketingových služeb. Jsou si vědomi důležitosti obchodního zaměření, sledují trendy, znají své skutečné náklady, kupují si stroje, které jsou produkční v pravém slova smyslu. Od dodavatelů, pro které není prodaný stroj uzavřeným obchodem, ale počátkem dlouhodobé spolupráce s klientem. Poskytovatelé tiskových služeb chtějí v podstatě pouze tři naprosto základní věci: Zpracovávat více zakázek, získat a udržet si spokojené zákazníky a omezit zbytečné náklady, kterých je v polygrafické praxi neuvěřitelné množství.

Následující příběh je sice fiktivní, ale odráží skutečné výzvy, dilemata a potřeby našich klientů, s nimiž jsme každý den v kontaktu.

Připraveni na změnu

Je 8 ráno a Petr s Janou začínají další obyčejný pracovní den. Jsou manželé, spolumajitelé menšího tiskového provozu s tradicí sahající do začátku devadesátých let. Začínali tak jako mnoho jiných – s ofsetovým strojem zprivatizovaným ze zaniklého státního podniku. Časem jako jedni z prvních pořídili digitální barevnou laserovou tiskárnu pro „okrajové“ zakázky. Nikdy to ovšem nebyl jejich hlavní „byznys“. Před několika lety investovali značnou částku do moderního čtyřbarevného ofsetového stroje formátu B2. To, co z počátku vypadalo jako skvělá investice, se stalo jejich noční můrou. Svět se změnil, zakázek je čím dál více, ovšem v řádu pouhých stovek kusů namísto dřívějších tisíců. Zákazníci chtějí všechno „na počkání“. Malé zakázky s sebou nesou velkou chybovost a obrovskou makulaturu. Zadavatelé tisku si vymýšlí různé speciality… Petr s Janou se rozhodli pro zásadní změnu. Naskytla se jim příležitost zbavit se relativně výhodně ofsetového stroje. Zpočátku to nebylo jednoduché rozhodnutí, ale když zvážili všechny důsledky neřešení jejich situace, rozhodnutí bylo mnohem snazší. Tím přišla řada na obměnu jejich starého „digitálu“, který ani výkonově, ani kvalitativně dávno nestačil. Rozhodli se pro Xerox Versant, digitální produkční tiskový stroj, který jim otevírá nové možnosti růstu. Právě všestrannost, cizím slovem „versatilita“, dala jméno této řadě strojů.

Proč dělat věci složitě?

Je 9 hodin a práce v jejich tiskárně běží na plné obrátky. Díky technologiím Xerox Versant neztrácí čas seřizováním předozadního spasování výtisků. Petr založí do velkokapacitního podavače papíry, které mu právě na potřebný formát nařezal jejich zaměstnanec. Petr ví, že udržet naprosto stejný rozměr není při řezání zrovna jednoduché, a tak neriskuje rozpasování oboustranných vizitek pro jejich VIP klienta. Myší klikne v knihovně médií na tlačítko aktualizace profilu spasování a Versant si během tří minut změří rozměry papíru, jeho pravoúhlost, tepelnou roztažnost a sešikmení. Petr mezitím věnuje čas nastavení workflow tiskových dat. Pak jen zkušeným pohledem zkontroluje výsledek seřízení, který je vždy perfektní, a odklikne ukončení procesu. Zahájí tisk a ví, že výsledek bude tím, co mu zajistí další zakázky. Jak to, že si je tak jistý? A jak pokračuje jeho den?

Ví, že všechny vizitky budou mít správnou a stejnou barvu loga. A nezáleží na tom, na které pozici na tiskovém archu a na kolikátém archu byly. Versant si i toto umí seřídit sám. Uvedenou vlastnost ocení hlavně Jana, na kterou připadá většina řešení reklamací. Dříve se často stávalo, že právě odchylky v barevnosti loga vizitek byly důvodem k reklamaci, a dokonce od nich někteří zákazníci odešli ke konkurenci. Teď se bát nemusí. Versant si dokáže díky unikátní automatizaci nastavit shodnou barevnost napříč tiskovým archem, provést barevnou kalibraci, a dokonce si umí sám změřit barevný profil na příslušný papír. To, co dříve znamenalo zdlouhavé nastavování a průběžnou kontrolu barevnosti, je dnes rutina. Jak říká Jana, zatímco dříve pořád něco nastavovali a kontrolovali a přetiskovali, s Versantem prostě tisknou.

Touha po rychlosti

Když Jana s Petrem vybírali digitální tiskový stroj, mysleli si, že je normální, že „digitály“ tisknou křídové papíry s vysokou gramáží mnohem pomaleji, než je jejich nominální rychlost. Přišlo jim líto, že uváděné rychlosti 70 nebo 80 A4 za minutu vlastně nikdy nedosáhnou, protože na kancelářský papír vůbec netisknou, a pokud do stroje založí 250gramovou křídu, je rychlost takových strojů žalostných 35 A4 za minutu. Prý je to normální… Až potkali Xerox Versant 2100, který i na 300gramové křídě drží stále 100 A4 za minutu! Dokud to neviděli na vlastní oči, nevěřili tomu. Mysleli si, že si z nich konzultant Xeroxu dělá legraci. Dnes dokážou na 300gramových křídových papírech produkovat 1 500 oboustranně barevně potištěných archů za hodinu! To je více než trojnásobek toho, co si mysleli, že je možné. Dnes nemusí zůstávat dlouho do noci, platit zaměstnancům přesčasy, odmítat „last minute“ zakázky. Jana s Petrem mají najednou čas. Čas, který mohou věnovat sobě, zákazníkům, koníčkům, dětem, čemukoli…

Nejen na papír, ale vždy v ofsetové kvalitě

Jednou z motivací pro změnu byly různé speciální požadavky kreativních agentur, které pro své klienty vymýšlely různé speciality. Ofsetová křída, plasty, neroztrhnutelné papíry, fólie, magnetická média, papíry s ražbou, netkané textilie, Versant si poradí s čímkoli. Versant si sám změří chování potiskovaného média a nastaví optimální parametry přenosu toneru. Žádná „okometrie“ již není třeba. Jeho patentovaná pásová fixační jednotka spolu s nejnovější generací toneru dává výtiskům dokonalý matný sametový vzhled. To je to, co jim u starého digitálu scházelo. Dokonce si řada jejich stálých klientů myslí, že ofset provozují stále.

Samostatnou kapitolou jsou poštovní obálky. Ty museli dříve odmítat. Nejenže bylo nutné je do starého stroje vkládat přes ruční podavač po pár kusech, ale téměř všechny se ve fixační jednotce mačkaly. Nový Versant zvládá obálky od rozměru DL z velkokapacitního podavače. Pásová fixace je nijak nemačká a plnobarevné potisky obálek jsou dnes jedním z nosných produktů Jany a Petra.

Schopnost oboustranně potisknout opravdovou „nefalšovanou třistapadesátku“ je další milý bonus, který jim přivedl řadu velmi ziskových zakázek na luxusní vizitky.

Krizový management

Jsou 3 hodiny odpoledne a je to tady. V každé tiskárně se občas papír zasekne, to Petr dobře ví. Ovšem rozdíl je v tom, jak rychle a snadno dokáže zaseklý papír odstranit a znovu zahájit produkci. Ze starého stroje bylo nutné složitě vytahovat řadu papírů, Petr k těmto operacím často škodolibě využíval Janu pod záminkou, že má štíhlejší ruce. Někdy se papír zasekl v tak nepřístupném místě, že bylo nutné přerušit výrobu a zavolat technika. Versant má ovšem jednu chytrou vychytávku, které Xerox říká „auto sheet clearing“. Stačí podle videonávodu na displeji jednoduše vyndat mechanicky poškozený papír, který zásek způsobil, a Versant si sám ostatní papíry vyhodí do horního výstupu, provede si kontrolu tiskové dráhy a za několik vteřin opět tiskne. To, že všechny zaseknuté archy vytiskne znovu, je samozřejmost – ve výstupu žádné stránky nikdy nechybí.

Kvalita bez kompromisů, snadno a každý den

Je po čtvrté hodině a vrcholí pracovní špička. Přichází urgentní požadavek na dotisk katalogů výrobce luxusních kuchyní na zakázku. Realitní trh evidentně roste, protože toto je již třetí dotisk tento měsíc. Čtyři verze stodvacetistránkového katalogu po deseti kusech ve vazbě V2 na šíř. Katalog obsahuje špičkové fotografie, pastelové tóny střídají černobílé fotografie a inverzní bílé texty na černém pozadí. Maximální nároky na kvalitu. Barevnost musí dokonale odpovídat těm katalogům, které tiskli před týdnem, měsícem, loni touto dobou… Díky unikátní technologii průběžné regenerace vývojky a zpětné vazby v xerografii (kterou ostatně Xerox vymyslel) je první i poslední arch stejně barevný. A pokud je třeba například xerografické válce vyměnit, udělají si to díky uživatelsky měnitelným komponentům sami. Čas, kvalita, úspora. Jana pro jistotu před rozjetím zakázky spouští tříminutovou automatickou rekalibraci – je to puntičkářka. 1 200 oboustranných archů je hotovo za necelou hodinu. Ještě vytisknout obálky na 220gramovou matnou křídu formátu 660 × 330 mm, rozřezat, svázat, oříznout, zabalit a expedovat. Vše trvá necelou hodinku a půl. Něco dříve nemyslitelného. Museli by zůstat dlouho přesčas, a stejně by nedosáhli kvality, kterou klient požaduje a za kterou je ochoten si připlatit.

Chytřejší workflow – FreeFlow

Hodiny ukazují půl šesté a objednávkový systém registruje další zakázku. Je to jedna z „těch zakázek“, na které se Jana s Petrem vždy „těší“. Jeden z loajálních zákazníků, Karel, majitel firmy zabývající se zakázkovou kovovýrobou, je hrdý na to, že si umí tisková data připravit sám – ve wordu. Podle toho vypadají. Samozřejmě že to chce „bezokrajově“ na „áčtyřku“. Bohužel jeho data nemají spadávku, a tak bylo vždy nutné otevřít „pédéefko“ v nějakém vhodném programu, lehce ho vyzvětšovat, nastavit ořezové značky, uložit a tisknout. Jana se při vzpomínce na dřívější dobu jen usměje a myší přetáhne soubor do „hotfolderu“ trefně označeného jménem „Karel-letáky“. V pozadí se spouští špičkový systém Xerox FreeFlow Core, všechny dříve tak komplikované operace provede automaticky a Karlovy letáčky přistávají v tiskové frontě Versantu. Kompletně vybavené ořezkami a spadávkou, s převzorkovanými bitmapami na správné rozlišení a s doostřenými fotkami s projasněnými stíny. Karel se zastaví jako obvykle cestou z montáže krátce před šestou, prohodí pár slov a je pyšný na to, jak hezky si ty letáčky sám udělal.

Jana jako fanda všech novinek vždy workflow systém chtěla. S Petrem se byli podívat na několik systémů, ale odradila je vždy komplikovaná obsluha, nevhodnost pro digitální typy zakázek, a především astronomická cena. Když jim konzultant Xeroxu řekl, že základní systém FreeFlow Core Base získají v ceně stroje jako bonus, a to včetně celodenního školení, myslela si, že to bude jen nějaká hračka. Funkčnost a snadná ovladatelnost ji však ohromily. Například automatická kontrola tiskových dat jim dokáže ušetřit obrovské množství času i peněz za zmetky způsobené chybějícími fonty, nízkým rozlišením bitmap a podobně. Systém vyřazení na tiskový arch nepotřebuje žádný další software a funkčně nemá konkurenci. Rovnou si přikoupili verzi Advanced Prepress, která již dokáže zautomatizovat téměř vše, co potřebují. Jana s oblibou říká, že „Core“ jim dokáže zpracovat téměř 90 % zakázek bez ručního zásahu a těm 10 % trošku pomůže. Dříve zaměstnávali člověka, který věnoval celý den kontrole dat, vyřazování na arch, ruční optimalizaci… Dokonce zavedli novou službu – tisk pohlednic z JPG souborů. FreeFlow Core zkontroluje rozlišení fotek, doladí barevnost, ostrost, odstraní červené oči, nastaví velikost na 10 × 15 centimetrů, přidá ořezky, doplní zadní stranu, vyřadí na SRA3 a pošle do tisku. Vše, co je nutné udělat, je „hodit“ do hotfolderu „zazipované“ JPG fotky. Pár sekund a výsledek je v tiskové frontě.

Budoucnost tisku začíná právě zde

Je krátce po šesté a Jana s Petrem končí další náročný den. Vše je hotovo, zakázky expedované, vyfakturováno. Jana stihla na dlouhém pracovním obědě kontaktovat nového velkého klienta – místního výrobce robotických travních sekaček. Bude potřebovat návody v řadě jazykových mutací, výrobní štítky a servisní knížky. K tomu samozřejmě prospekty a katalogy. Zatímco Petr zamyká vstupní dveře, oslovuje ho nový zákazník s tím, že dostal doporučení. Otevřel novou pizzerii s rozvážkovou službou a chtěl by vyrobit magnetické vizitky, které si lidé budou moci dát na ledničky. Když budou mít hlad a v ledničce nic nenajdou, zavolají si pizzu… Skvělý koncept. Bohužel bude muset počkat do zítra, ale Petr s Janou ví, že Versant zvládne i ty magnety… Ví, že vše zvládne rychleji, ve špičkové kvalitě a ještě ušetří. Kromě peněz získají také čas. Budou mít obojí – čas i peníze.